Sådan vælger du det rigtige domænenavn første gang

Udgivet den 04/11 2015


Når man har lavet en hjemmeside og skal ud og købe webhotelog domæne, så er det ikke helt lige meget, hvilket domænenavn man vælger. Man skal tænke sig grundigt om, for så snart hjemmesiden kører og har ligget på det domænet i længere tid, så er det så godt som muligt at skifte domænet uden at det får konsekvenser for f.eks. dine rankings i Google.

I denne artikel vil vi give dig en række punkter, som du bør have med i dine overvejelser i forhold til dit domænenavn inden du tager den endelige beslutning, således at du senere hen ikke fortryder dit valg og måske bliver nød til at skifte. 

Tænk i søgeord

Når du vælger dit domænenavn, skal du tænke over hvad din hjemmeside handler om eller hvad det er du sælger på din webshop, hvis det er sådan en du er ved at købe et domæne til. 

Hvis du eksempelvis sælger brugte biler på din webshop, så overvej om det ville være en god idé at købe domænet brugtebiler.dk.    Den bedste måde at få et høj placering på ét eller flere ord man gerne vil findes på via Google, er nemlig at have disse ord stående i sit domænenavn.

Der er dog en hage ved dette, og det er, at du hurtigt kan låse dig og din side fast til dit domæne navn, og ofte kan det være svært at skabe et brand ud fra et domæne som udelukkende er valgt for at ranke højt på en række søgeord.  Mere om det i de næste afsnit.

Kort og ”catchy”

Et alternativ til at vælge et søgeordsoptimeret domæne er at vælge et, som kan skabe et brand og en identiet omkring din side, og som folk har nemt ved at huske.  Hvis du er rigtig god, så finder du et domænenavn, som både er kort og catchy, men som også underbevist siger noget om det man finder på siden. Eksempler på dette kunne være whiteaway.com og justeat.dk. 

Begge domæner er ikke valgt ud fra hvilke søgeord siderne gerne vil ranke på, for så skulle de have heddet noget ala hvidevare-online.com og takeaway.dk. I stedet er der valgt et navn, som er nemt at huske, og som stadig siger noget om, hvad man kan forvente at møde på siden. Whiteway.com siger f.eks. noget om, at man kan få hårde hvidevare leveret hurtigt via et ordspil, og justeat.dk fortæller noget om, at dette er et sted som handler om mad og kun i forhold til at det er noget man spiser.

I forbindelse med at vælge et kort og catchy navn, så læg mærke til, at alle de store brands altid kun bruger 2 stavelser i deres navne:  eBay, Sony, Apple, Asos, Kia, Skoda  etc…

Tænk frem i tiden!

Når du vælger dit domæne, så er det vigtigt, at du tænker frem i tiden, så du ikke låser dig til et domænenavn der er for specifikt for det du laver på din hjemmeside lige nu.  

Køber du eksempelvis domænet billigesokker.dk, så vil det være meget svært for dig, at udvide dit sortiment med underbukser senere, da folk ikke vil forvente at finde dette på din side. Vælg derfor et domæne som er fremtidssikret, og som ikke låser dig til et bestemt produkt eller tema.